Overslaan en naar de inhoud gaan
H

et interessantste staat echter tegen drie muren van de ruimte: emmers en emmers vol met bloemen in alle soorten en maten. De geur dringt diep binnen, het is een feest voor de zintuigen. Je hoort de radartjes in de hoofden van de enthousiaste designers bijna kraken: wat voor moois gaan we hier allemaal mee maken? De bloemisten hebben de opdracht minimaal drie commerciële boeketten te maken in verschillende prijsklassen. Elke creatie wordt vastgelegd door een fotograaf en minutieus gedocumenteerd. De foto’s verschijnen in het e-magazine van Floral Fundamentals en dienen als inspiratie voor bloemisten wereldwijd.  Eén van de oprichters, Alison Bradley, legt vol passie uit waarom deze weekenden zo belangrijk zijn. Over het belang van kwaliteit en inspiratie, willen we de strijd winnen met het boeketje van de supermarkt. 

Over Floral Fundamentals

Simpel gezegd brengt Floral Fundamentals bloemisten, groothandels en telers samen, om hun passie voor bloemen te delen. Door dit te doen, zien mensen wat de ander bijdraagt ​​in de keten. Het gaat om het creëren van wederzijds begrip en wederzijds vertrouwen.

Het begon met mensen die zich realiseerden dat de gevestigde methode van bloempromotie onvoldoende was. Het miste de echte doelgroep door te veel nadruk te leggen op levensstijl en te vergeten dat het de bloemist is die het product uiteindelijk aan de consument verkoopt. De zaak raakte in een stroomversnelling toen de exporteurs Marius Dekker en Piet van Kampen samen met teler Steef van Adrichem kennismaakten met Alison Bradley, die zowel bloemendesigner als 'bloemenjournalist' is. 

We wilden met een klein budget doen wat anderen met meer promotiegeld niet voor elkaar kregen. De bloemist in de schijnwerpers zetten.

"We wilden met een klein budget doen wat anderen met meer promotiegeld niet voor elkaar kregen. De bloemist in de schijnwerpers zetten. Zo ontstond Floral Fundamentals. In Floral Fundamentals leren telers de industrie te bekijken vanuit het perspectief van een bloemist en leren bloemisten de industrie te zien vanuit het perspectief van een teler." 

Weekends voor topfloristen

"We wilden Floral Fundamentals-weekends organiseren waarin topfloristen uit de hele wereld bij elkaar zouden komen, de kwekerijen van topkwekers zouden bezoeken en twee volle dagen zouden hebben om de mooiste bloemstukken te creëren. Dit is relatief goedkoop en goed te organiseren. Toen we onze plannen bekendmaakten, vonden we een groep telers en leveranciers om deze weekends te financieren. We vonden een plek bij het Aalsmeer Boerma Institute in Nederland, waar deze topfloristen graag komen om te netwerken."

"Floral Fundamentals-weekends hebben een eenvoudig doel. Na een telersrondleiding te hebben gevolgd, werken ze met bloemen. Elke bloemist maakt ten minste drie handgebonden boeketten waarbij ongeveer 150 arrangementen in de loop van het weekend worden voltooid. De uitdaging is om deze in verschillende prijscategorieën te kunnen plaatsen. Al deze arrangementen en boeketten worden professioneel gefotografeerd en beschreven. De resultaten komen in een Floral Fundamentals e-magazine, dat iedereen kan bekijken op www.floralfundamentals.com." 

Inspiratie voor de bloemist

"Drie keer per jaar laten we een groep topbloemisten commerciële bloemsierkunst creëren om hun collega's wereldwijd te inspireren. Door het internationale karakter van de weekends zien we bloemstijlen uit alle windstreken. De stukken moeten wel commercieel zijn, zodat bloemisten er inspiratie uit kunnen halen."