Overslaan en naar de inhoud gaan
I

k ben geboren in Kenia; net als mijn ouders en mijn vrouw - dus ik ben een echte Keniaan. Farming zit in mijn bloed. Mijn vader begon met een schaap- en veehouderij. In 1992 kochten we een stuk land om groenten op te verbouwen voor export naar het Verenigd Koninkrijk en Europa. Gestaag groeide het bedrijf, en in 2001 verkochten we het door. Dat was voor mijn vader gelijk het ideale moment om met pensioen te gaan.

Ik wist dat de marges op groenten laag waren. Je moet hele hoge volumes produceren om een beetje redelijke omzet te draaien. Ik besloot om een risico te nemen en bloemen te gaan kweken. Bloemen zijn waardevoller en ik had al wat ervaring in de horticultuur, op een klein gedeelte van onze boerderij kweekten we al bloemen. Mijn eerste farm was in Nanyuki, ongeveer 200 kilometer ten noorden van Nairobi. Mijn broer Andrew sloot een paar jaar later aan. We gaan de samenwerking aan met Marginpar: een aantrekkelijke partner, dankzij de sterke relaties met veredelaars en unieke producten.

Laat mensen groeien 

In 2012 implementeerden we een Japanse werkmethode: "Kaizen", ook wel "Hamuka" genoemd bij ons. Het draait allemaal om cultuur en organisatie, waarbij vertrouwen een belangrijk bestandsdeel is. We verwijderen ons van de 'top down' methode; het gaat niet om het management en de individuen op hoge posities die duwen om iets voor elkaar te krijgen, terwijl de werknemers onder hen geen idee hebben wat er gebeurt en waarom. Het gaat om een organisatie die mensen waardeert. Kijk, de meeste mensen komen hier om goed werk te verrichten. Daarom moet je jezelf afvragen waarom iets misloopt. Het gaat er niet om wie het probleem is, maar wat het probleem is. Het is een kwestie van vertrouwen. Door die mentaliteit kunnen mensen groeien. 

Zij groeien bloemen 

Ons motto is "We grow people, our people grow flowers". Dat is heel erg belangrijk. Vertrouwen, waarderen en mensen versterken. Veel van onze medewerkers, of 'waarde toevoegers' zoals we ze noemen, zijn gegroeid door deze manier van denken. Ze startten met een rode pet, als ongeschoolde werkers, en zijn nu onze managers. Miriam bijvoorbeeld. Ze startte als een junior en is nu Farm Manager op de Thika farm. Hetzelfde geldt voor Adan, onze Kaizen coördinator. Hoewel hij nooit naar de middelbare school kon gaan, is hij gegroeid in zijn rol en een uitstekende coördinator geworden. Onze huidige HR manager startte bij de productie, werd een schoonmaakster op kantoor en toen we zagen dat ze leergierig was hebben we haar schoolgeld betaald. 

Tevreden mensen

Kaizen zorgt niet alleen voor groei bij mensen. We hebben onze prestaties en productie per m2 verhoogd en daarmee ook onze omzet. Daar zie je de voordelen in terug. In de tussentijd zijn onze mensen tevreden. We zorgen voor ze. We willen fatsoenlijke arbeidsomstandigheden bieden: schoon en effectief. Om met de woorden van Kaizen te spreken: er is een plek voor alles en alles heeft een plek. We zijn een transparant bedrijf als het aankomt op financiële en strategische informatie. We proberen met de teams te delen waar we nu zijn en waar we heen gaan. Iedereen weet de targets van ons bedrijf en iedereen weet zijn persoonlijke target.  

Alles draait om relaties

Dankzij Kaizen hebben we onze productie tussen 2012 en 2017 bijna verdubbeld. Met hetzelfde aantal medewerkers en zonder onze grond uit te breiden. We gebruiken enkel wat we nodig hebben, waardoor we bijna geen voorraad hebben liggen. Ons voorraadbeheer wordt 52 keer per jaar vernieuwd, wat betekent dat we slechts voor één week voorraad hebben. Om dit te kunnen bereiken moet je een goede relatie hebben met je leveranciers, dus daar investeren we in. Dat is ook iets wat ik geleerd heb door Kaizen: zaken doen draait om samenwerkingen, alles draait om relaties. Zorg voor je medewerkers en zij zullen voor je klanten zorgen. Je medewerkers staan op de eerste plek. 

Vrij weinig bedrijven realiseren zich hoe belangrijk de cultuur van je bedrijf is.

We dragen verantwoordelijkheid voor onze medewerkers, maar ook voor de omgeving en gemeenschap waarin we opereren; we hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. We helpen bij de bouw van meerdere scholen en lokalen. We ondersteunen kinderen om naar de middelbare school te gaan. We ondersteunen mensen met een handicap. We werken samen met de overheid inzake als veiligheid, inbraak en autodiefstal. We proberen om de wegen te verbeteren. 

We weten dat er problemen zijn met schoon drinkwater, dus elke medewerker mag vijf liter schoon water mee naar huis nemen. Elke dag. We hebben een zuster en medische team op elke farm. We bieden zeep en andere benodigdheden aan bij de dagopvang. Problemen in de gemeenschap hebben impact op onze medewerkers en hun productiviteit, dus we willen dat ze weten dat ze altijd bij ons terecht kunnen.

Op het moment is het moeilijk om jonge mensen te vinden die dit soort werk willen doen. Dat is waarom we ook medewerkers hebben uit het westen van Kenia. Wellicht dat we in de toekomst meer met automatisering gaan doen; de nieuwe generatie wil geen handmatig werk meer verrichten. Maar dat is een wereldwijde trend. We hebben een bedrijf waarin we moeten pieken op dagen als internationale Moederdag, Valentijn, kerst, etc. Het is een uitdaging om deze pieken bij te houden, zeker wanneer je mensen te kort komt.