Overslaan en naar de inhoud gaan

Een interview met Rob Koning, directeur van Marginpar. "Jeroen Oudheusden van FSI2020 wilde graag een partij aan boord die vertegenwoordigd is in meerdere Afrikaanse landen. Dus ja, dan moet je bij ons zijn. Wij hoefden geen seconde na te denken over dat aanbod en hebben meteen ‘ja’ gezegd. Marginpar vindt het ontzettend belangrijk dat onze branche duurzamer wordt. We moeten met zijn allen werken aan een duurzame wereld, want er is nog veel te verbeteren." 

Sociaal ondernemerschap

"De afgelopen jaren heeft Marginpar op sociaal gebied al flink geïnvesteerd. Wij hebben ons daarbij de centrale vraag gesteld: ‘hoe gaan we met onze mensen om?’ De focus ligt vooral op onze vestigingen  in Afrika, waar we vooral geprobeerd hebben om praktische hulp te bieden. Zo staan we bijvoorbeeld de dorpen in de buurt van onze projecten bij. Dit kan om watervoorziening gaan, maar ook om scholing. Of als onze werknemers met concrete verzoeken komen, helpen we hen. Praktische ondersteuning, dat is waar het voor ons  om draait."  

Van groei naar duurzaam ondernemen

"Jaren terug, toen we een onze productie grotendeels van Zimbabwe naar Kenia, Tanzania en Ethiopië verplaatsten, draaide alles om groei, groei en nog eens  groei. Als je alleen maar met groei bezig bent, heb je niet altijd genoeg aandacht voor hoe het beter kan. Zo’n acht  jaar geleden belandden we in Kenia op het punt dat de marges onder druk kwamen te staan. Het was nodig om de bedrijven aldaar efficiënter  te organiseren. Met zeven productielocaties en 3500 mensen is dit een enorme uitdaging. Onze CEO in Kenya, Richard (Kiki) Fernandes heeft toen het Kaizen “lean” systeem geïntroduceerd." 

De kracht van Kaizen 

"Kaizen is Japans voor ‘continu verbeteren’. Dit was in eerste instantie om organisatorische verbeteringen te bewerkstelligen, maar het grootste resultaat was dat er een hele nieuwe cultuur binnen de bedrijven ontstond. Alle werknemers, van de persoon in het veld tot aan het management, kregen zoveel meer eigenaarschap over hun werk dat ze dit met hun collega’s gingen delen. Ze leerden van elkaar en bekeken samen hoe ze hun aandeel in het totale proces konden verbeteren. Kaizen heeft ervoor gezorgd dat onze mensen continu blijven “groeien” en zij zorgen voor onze mooie producten. In Nederland kunnen wij leren van deze cultuur en daarom hebben we besloten om ook Kaizen te introduceren in ons bedrijf in Aalsmeer"

Een leuk cadeautje

"Dit succes van Kaizen nemen de mensen ook mee naar huis. Als een van de werknemers op farms bijvoorbeeld een verbetering voorstelt die blijkt te werken, krijgt hij of zij een kleine beloning. Geen geld, maar een leuk cadeautje bijvoorbeeld. Dat werkt echt heel stimulerend. Zo was er een werknemer in Kenia die enkele goede verbeteringen had aangedragen. Hij nam dus regelmatig een kleinigheid mee naar huis. Maar toen hij een tijdje niets nieuws had bedacht, begonnen zijn kinderen te vragen: ‘Papa, doe je nog wel je best op je werk, want we krijgen geen cadeautjes meer van je.’ Dat is natuurlijk prachtig!"

90% sustainable

"Aan  de klimaatkant  valt nog winst te boeken. Dat is een van de redenen waarom we ons verbonden hebben aan FSI2020. Op deze manier verplichten we onszelf om hun doelstelling, 90% sustainable zijn, te halen. Daarbij kijken we naar zaken als het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Het is niet zo moeilijk om dat voor elkaar te krijgen: de labels die zich bij FSI2020 hebben aangesloten  geven glashelder aan wat je wel en niet mag gebruiken. Maar uiteindelijk willen we méér bereiken, verder gaan dan wat strikt noodzakelijk is."  

Duurzame oplossingen

"Anders onderscheid je je niet en doe je niet echt je best, vinden wij.  Binnen de  branche kijken we bijvoorbeeld naar het gebruik van plastic hoezen. FSI2020 en Royal FloraHolland hebben al aangegeven hier vanaf te willen. Samen met andere branchegenoten ondersteunen we dit plan, maar dan moet je dus ook kijken naar een goed, duurzaam alternatief. Dat is er nu eigenlijk nog niet, en dat maakt het soms lastig. Toch is het belangrijk dat dit onderwerp op de agenda wordt gezet, want het dwingt ons om naar duurzame oplossingen te zoeken."  

Uiteindelijk willen we méér bereiken, verder gaan dan wat strikt noodzakelijk is.

Een beter klimaat

"Ondertussen timmeren we aan de weg. Enkele gewassen die in Kenia en Ethiopië worden verbouwd hebben licht nodig. In dat deel van de wereld is er gemiddeld zo’n 12 uur licht per dag, maar sommige gewassen hebben een langere dag nodig. Dan moet je dus bijlichten. Daglichtverlenging, noemen we dat. Voorheen deden we dit met behulp van TL-licht of sodium lampen. Nu gebruiken we LED-verlichting, dat scheelt enorm in energieverbruik. Daarnaast zijn we op twee bedrijven met zonnepanelen bezig. Dat zijn hele grote zonne-installaties waar de irrigatiepompen op draaien." 

"Duurzaamheid op het gebied van water is en blijft een uitdaging in onze branche. Je kunt je besproeiing niet echt beperken, maar we zorgen er natuurlijk wel voor dat die bedrijven handiger met het beschikbare water omgaan. Het regenwater vangen we op in grote bassins." 

Samen bereiken we meer

"We zijn nu aan het kijken hoe we onze bijdrage aan duurzaamheid gaan presenteren. We hebben aan de sociale kant zeer veel gedaan op de farms in Afrika, maar daar nog helemaal niets van gedeeld. Iedereen die bij onze bedrijven komt, is verbaasd om te zien hoe betrokken de mensen daar op elk niveau zijn. Wij vinden dit logisch want we moeten het samen doen. Samen zijn wij Marginpar en samen bereiken we ook deze ambitie."